آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد
سرخط خبرها

آشوب در سودان | خارطوم در آتش

  • کد خبر: ۱۵۸۹۳۷
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
آشوب در سودان | خارطوم در آتش
منابع خبری امروز (شنبه) اعلام کردند که درگیری مسلحانه در مرکز و جنوب خارطوم پایتخت سودان و همچنین شهر «مروی» میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع شکل گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز، شبکه الجزیره اعلام کرد که درگیری‌ها در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سودان و مقر ارتش و محل اقامت عبد الفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان شکل گرفت و حالتی از رعب و وحشت اهالی خارطوم را فراگرفت.

نیروهای واکنش سریع تحت فرمان محمد حمدان دقلو در بیانیه‌ای مدعی شدند،‌ بر کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه‌های بین‌المللی خارطوم، مروی و الابیض و نیز تعدادی مقر در استان‌های دیگر مسلط شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی ارتش سودان به آر تی گفت، درگیری‌ها همچنان در مناطق استراتژیک در جریان است و نیروهای واکنش سریع به هیچ مقری مسلط نشده‌اند. نیروهای ما به مقابله با نیروهای واکنش سریع می‌پردازند و درگیری‌ها در مروی در جریان است.

این سخنگو تاکید کرد، نیروهای واکنش سریع به هیچ منطقه‌ای در فرماندهی کل، کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه مسلط نشده‌اند و ارتش همچنان در حال عمل به وظایف خود است.

او اشاره کرد، کشور در حالت جنگ است، در جنگ تحولات مختلفی روی می‌دهد اما ارتش اوضاع را تحت کنترل دارد.

دفتر سخنگوی نیروهای مسلح سودان نیز در بیانیه‌ای کوتاه گزارش داد: نیروهای واکنش سریع در ادامه راه خیانت و توطئه خود سعی کردند به نیروهای ما در شهر الریاضه (جنوب خارطوم) و مناطق دیگر حمله کنند.  

در این بیانیه تاکید شده است که که نیروهای مسلح سودان با حمله نیروهای واکنش سریع مقابله کردند.

درپی این درگیری، ارتش سودان خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را مسدود کرد و خودروهای زرهی خود را در شهر ام درمان مستقر کرد.

منابع وابسته به ارتش سودان در این باره اعلام کردند که نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو حمیدتی درصدد تسلط بر مقر فرماندهی کل ارتش سودان هستند.

منابع رویترز نیز اعلام کردند که صدای تیراندازی شدیدی در نزدیکی فرماندهی کل ارتش سودان و مقر وزارت دفاع این کشور در مرکز خارطوم شنیده شده است.

اسکای نیوز عربی نیز از تسلط نیروهای واکنش سریع بر فرودگاه خارطوم خبر داد.

روزنامه السودانی گزارش داد که فرودگاه بین‌المللی خارطوم روز شنبه در بحبوحه درگیری بین نیروهای واکنش سریع سودان (RSF) و ارتش منظم این کشور، پروازهای خود را متوقف کرد. فرودگاه همه پروازها را به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو کرده است.

ارتش سودان اعلام کرد که درحال انجام یک عملیات منحصر بفرد برای مقابله با نیروهای واکنش سریع است.

در بیانیه ارتش سودان آمده است: نیروی هوایی اکنون در حال انجام عملیات برای پایان دادن به این رفتار غیرمسؤولانه "شبه‌نظامیان" واکنش سریع است.

خبرنگار اسپوتنیک در سودان نیز از پرواز جنگنده‌های ارتش این کشور در آسمان خارطوم خبر داد.

دستگاه اطلاعات سودان نیز در این باره اعلام کرد: نیروهای واکنش سریع به یک نیروی شورشی تبدیل شده‌اند.

نیروهای واکنش سریع سودان در بیانیه‌ای در این باره اعلام کردند که از ورود تعداد زیادی از نیروهای مسلح به مقر آنها در اردوگاه «سوبا» در خارطوم غافلگیر شده‌اند چراکه  نیروهای حاضر در آنجا را محاصره کرده و سپس با انواع سلاح‌های سنگین و سبک به آنها حمله کردند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای واکنش سریع از مردم سودان و افکار عمومی بین‌المللی و منطقه‌ای می‌خواهند که این "رفتار بزدلانه" را محکوم کنند.

نیروهای واکنش سریع در ادامه بیانیه خود از تماس با طرف‌های بین‌المللی و میانجیگران در سودان در این باره خبر داد.

نیروهای واکنش سریع در بیانیه‌ای دیگر اعلام کردند: رهبری نیروهای پشتیبانی سریع به مردم سودان و افکار عمومی منطقه‌ای و بین‌المللی اطلاع می‌دهد که نیروهای مسلح همزمان به مواضع و مقرهای نیروهای واکنش سریع در خارطوم، مروی و چند شهر دیگر حمله کردند.

در این بیانیه آمده است: نیروهای واکنش سریع ضمن دفاع از خود و پاسخگویی به نیروهای متخاصم، خسارات سنگینی به آنها وارد کردند، توانستند فرودگاه و پایگاه مروی را تحت کنترل خود درآورند و متجاوزان را در سوبا بیرون کنند و همچنین کنترل فرودگاه خارطوم را به دست بگیرند.این نیروها همچنین در ادامه از اعضا و کارکنان نیروهای مسلح سودان خواستند که در کنار حق بایستند و از آنها حمایت کنند.

ارتش سودان روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای نادر اعلام کرد که استقرار نیروهای واکنش سریع در خارطوم و چندین شهر غیرقانونی بوده و بدون هماهنگی با نیروهای مسلح صورت گرفته است.

دلیل این بیانیه ارتش، بنا به گزارش رسانه‌ها، استقرار ناگهانی واحدهای واکنش سریع در نزدیکی فرودگاه شهر مروی در شمال کشور بوده است.

العربیه به نقل از منابع گزارش داد که ارتش سودان نیز «در صورت نبود امنیت» واحدهایی را در مروی مستقر کرده است.

این شبکه تلویزیونی گفت که ارتش سودان به نیروهای واکنش سریع زمان مشخصی برای تخلیه شهر داده است. به نوبه خود، فرماندهی شبه نظامی حضور خود در مروی را بخشی از وظایف خود دانست.

در این باره وزارت خارجه مصر اعلام کرد، قاهره با نگرانی اوضاع سودان را در پی درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: مصر از دو طرف می‌خواهد برای حفظ جان مردم و منافع عالی کشور خویشتن‌داری داشته باشند.

نیروهای آزادی و تغییر، ائتلاف مخالف سودان، در ۶ آوریل گفت که امضای یک توافقنامه سیاسی نهایی که یک مقام غیرنظامی انتقالی را در سودان ایجاد می‌کند، دوباره به دلیل عدم اجماع بین احزاب نظامی به تعویق افتاده است. ژنرال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیت انتقالی و فرمانده کل ارتش سودان، و ژنرال محمد حمدان دقلو، معاون وی و فرمانده نیروهای واکنش سریع، نتوانستند در مورد روند ادغام نیروهای واکنش سریع به توافق برسند.

ارتش منظم در اکتبر ۲۰۲۱، ارتش سودان به رهبری برهان با یک کودتای نظامی، دولت را سرنگون کرد، وضعیت اضطراری اعلام کرد و یک شورای حاکمیتی انتقالی به رهبری او ایجاد کرد. اعتراضات بعدی برهان را مجبور به امضای پیمانی کرد که خواستار بازگرداندن نخست وزیر عبدالله حمدوک، آزادی همه زندانیان سیاسی، برگزاری انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ و انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی منتخب بود. با این حال، بحران سیاسی ادامه یافت و حمدوک در ۲ ژانویه ۲۰۲۲ از سمت خود کنار رفت.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->